Biografie

Jurriaan Berger (Rotterdam, 1976) maakt graag muziek op alles waar geluid uit komt. In zijn tienerjaren speelde hij drums, bas, gitaar en tenorsaxofoon. Daarnaast kreeg hij klassiek pianoles. Vanaf ongeveer zijn 16e begon hij met luisteren naar jazz en geïmproviseerde muziek, en dit ging hem steeds meer interesseren. Daarom besloot hij na diverse omzwervingen om zich daarin verder te verdiepen. Hij begon een studie jazzpiano aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij les kreeg van o.a. Hans Vroomans, Karel Boehlee en Kris Goessens. Ook volgde hij workshops bij jazzhelden als Fred Hersch, John Taylor en Bobby McFerrin. In 2004 behaalde Jurriaan zijn Bachelordiploma, en in 2007 studeerde hij af als Master of Music.

 

spelen

Al tijdens zijn studie vormde hij een hecht trio met bassist Felix Hildenbrand en drummer Achim Heine met als naam (& motto)  earswideopen . De debuutCD, met gastmusici Eric Vloeimans en Paul Willemsen, kreeg lovende kritieken in onder meer de Volkskrant en Jazz magazine. earswideopen bewaart het evenwicht tussen vrije improvisatie en toegankelijke muziek, gebaseerd op jazz, maar met uitstapjes: elektronica (iPhone, megafoon, Thingamagoop), en gevonden voorwerpen naast de klassieke piano-bas-drums-bezetting. In 2016 stort het trio zich op film/tv-tunes uit de jaren 80 en 90 onder de titel ewoTV. Stay tuned.

Het duo van organist Jacob Lekkerkerker op kistorgel en Jurriaan als live elektronicaïst/melodicaïst won in 2011 de Jur Naessens Prijs voor nieuwe muziek.

Ook in andere samenstellingen speelt Jurriaan veel en graag; van soloconcerten tot een rol als solist/improvisator/dirigent van 120 musici. Hij maakte een cd met zangeres Maria Markesini en een eigen kwartet, met frisse bewerkingen van oude Griekse liedjes.

In 2012 maakte hij de CD SOLO/DUO, opgenomen in de prachtig klinkende Oranjekerk in Amsterdam. Volledig geïmproviseerde muziek, waaronder duo’s met mensen met wie hij nooit eerder als duo samenspeelde (o.a. Susanne Alt, Paul van der Feen, Marcos Baggiani).

 

componeren

Naast spelen is Jurriaan zich steeds meer toe gaan leggen op het componeren van muziek. Dat heeft soms de vorm van arrangeren, waarbij hij altijd zoekt naar een frisse en onverwachte kijk op soms schijnbaar uitgekauwde stukken of genres. Maar ook schrijft Jurriaan zijn eigen muziek, voor verschillende groepen en situaties. Een kleine greep:

– hij programmeerde én schreef muziek voor zes groepen in een concertserie in de Noorderparkkamer Amsterdam – van blokfluitkwintet via percussiegroep en jazzkwartet tot dance-poptrio

– hij schreef muziek voor een bijzondere combinatie van hardrockband, kerkorgel, fanfare en koor… in 24 uur (Kijk op de Dijk)

– hij schreef en dirigeerde de grootschalige Symfonie van de Veensteekmachine, dat met 126 musici op het podium zijn meest grootschalige werk tot nu toe is

– hij schreef nieuwe kerkmuziek voor koor op oude teksten in opdracht van de IKON

– van zijn werkwijze met het Groningse Veenkoloniaal Symfonieorkest  is een documentaire gemaakt: Symfonie voor de Veenkoloniën (Saskia Jeulink, 2015). De documentaire besluit met zijn stuk ‘Serenade voor de Veenkoloniën’, voor symfonieorkest en live elektronica.

Hij werkt daarnaast veel met componist Merlijn Twaalfhoven, onder meer aan grootschalige voorstellingen ‘op locatie’ zoals Wuivend Riet in Zwolle (september 2016).

Jurriaan is stadscomponist van Zaanstad geweest. Bij zijn aantreden verscheen dit interview. Zijn passie was en is om improvisatie te laten leven, ook bij (amateur)groepen die daar weinig ervaring mee hebben, en anderzijds muzikale hokjes af te breken. Hij heeft in dit kader bijvoorbeeld muziek geschreven voor koor, band en samples (Zangen op de Zin), voor een multicultureel ensemble van steeldrums, saz, dj/trompettist, bas en gitaar, en The World is (a) flat voor hiphopdansers, Turks ensemble, dj’s, solisten en koor. Samen met (voormalig) stadsdichter Hans Kuyper schreef en schrijft hij liederen en langere werken voor allerlei gelegenheden. Als meest recente voorbeeld: bij de herdenking van de watersnood in de Zaanstreek (januari 2016).

Op festival MidZomerZaan 2015 bracht hij onder meer ‘deconstructed shanties’ en een glansrol voor de waterorgels van kunstenaar Hans van Dorp in het Waterconcert.

 

denken

Jurriaan reflecteert graag op muziek en improvisatie; zijn Masterscriptie behandelde de vraag ‘waarom vinden jazzmuzikanten improvisatie eigenlijk zo belangrijk?’ En ook in dit interview denkt hij na over het hoe en waarom van improviseren. Maar, zo schrijf de website van het SJU Huis in de aankondiging van een concert met Jurriaan als speciale gast:

“Op het podium is Berger de vlees geworden speelsigheid. Sterker nog, met alle respect en bewondering kunnen we stellen dat voor Jurriaan Berger, hoezeer ook een thinking musician, bij uitstek geldt: hoe groter geest, hoe groter beest!”